מתווה התקדמות



שם המיזם : "מתווה התקדמות"
שם היזמים:  נעמה גילאור, מנהלת
תחום: רב תחומי, הערכה    
מוסד:  בי"ס חיים חפר, פתח תקווה 
אוכלוסיית יעד: יסודי
שנה: 2019


מתווה התקדמות  
יצירת חוויה חיובית של למידה לאורך החיים








הצורך:
בדרך ההתנהלות הנוכחית של מערכת החינוך הקונבנציונאלית, מושם דגש רב על הישגים ויכולות אינטלקטואליות תוך מענה עיקרי לשאלת ה- "מה" ולא מושם דגש מספק לשאלת ה- "איך".
במערכת החינוך תלמידים מוכוונים להסתכל קדימה אל עבר יעדים, תוצאות, הישגים, ציונים. אולם אין מספיק הסתכלות פנימה אל הכוחות הפנימיים והיכולת הקיימות בתלמיד. כיום יש דגש על התכנים ופחות על התבוננות עצמית של התלמיד על מנת שיוכל להכיר את עצמו באמת ולהיות מעורב בתהליך הלמידה.


החזון:
בוגר המבין מי הוא באמת, ובעל הבנה בחשיבות למידה לאורך החיים -  Life Long Learner -. בוגר היודע לתת ולקבל משוב מדויק, כן ומעצים, האוהב ללמוד ויודע "איך ללמוד" תוך התייחסות לתהליך ולא לתוצאה.


הפתרון:
"מתווה התקדמות", מערכת פרסונלית דיגיטלית להתבוננות הוליסטית על לומד, 
הרואה את התלמיד כאדם שלם ומזמנת אותו להיות שותף, סקרן, דרוך, מתעניין ובעל מוטיבציה. המערכת בנויה מסרגלי התפתחות וביצוע מיומנויות בהתאם לשפה הבית ספרית ותכנית הלימודים.
"מתווה התקדמות", הינה מערכת המשמשת להערכה חלופית של ביצוע מיומנויות חברתיות, לימודיות והתנהגותיות באמצעות סרגלי התקדמות ביצועיים. המערכת, פורשת בפני התלמידים את המסלולים השונים של כיווני התפתחות ומאפשרת להם בחירה. במהלך הלמידה מתקיים דיאלוג שוטף ומשותף של מורה-תלמיד, בהם מגדירים מטרות ויעדים ללמידה, מבנים פרופיל רצוי להתפתחות ויוצרים תכנית עבודה בהתאם. השימוש במערכת מבטיח הבנה של הלומד לגבי מה נדרש ממנו, באיזה רמת ביצוע, תוך קבלת פרספקטיבה והפעלת תהליכים מטא קוגניטיביים לזיהוי מצב נוכחי והנעת תהליכים בצורה מודעת. 

מתווה התקדמות, מאפשרת שרטוט פרופיל תלמיד על כל קשת המיומנויות ופיתוח זהות אישית ומודעות ליכולות ולתהליך למידה שלם.כמו כן, מפתחת  מנגנוני הערכה פנימיים ומייצרת תפיסה לפיה כישוריו של הלומד ניתנים לפיתוח והבנה כי חוכמתו ניתנת לשכלול וגורלו תלוי בו. (מאיה בוזו שוורץ, יורם הרפז)

שפת המתווה הינה שפה חיובית, בהירה המבטיחה הבנה של הנדרש בכל רמת ביצוע. התלמידים מעריכים עצמם ומזהים את השלב בו נמצאים במסלול הלמידה.




תגובות

  1. מיזם מצוין. מפתח תחושת מסוגלות חברתית ולימודית.

    השבמחק
  2. בהצלחה, מיזם פורץ דרך בכל ההיבטים, כלי מאוד חשוב להערכה נכונה של התלמידים ועידוד למידה

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה