שאלה של מגדר?



שם המיזם : "שאלה של מגדר"
שם היזמים:  טל תמיר וליאת פלס
תחום: מגדר  
מוסד:  ליידי דיוויס , עמל, תל אביב 
אוכלוסיית יעד: יסודי
שנה: 2018




שאלה של מגדר? 



איך התחיל הכל?
התחלנו ללמד שעתיים שבועיות של מגדר כשיעור בחירה בכיתות ח' ושעתיים בכיתות ט' בשנת 2015. מטרתנו כאשכול היתה פיתוח תודעה מגדרית, הנחלת ידע ויצירת ארגז כלים לקריאה ביקורתית וסקרנית של העולם.

כידוע, לימודי מגדר יוצאים מהנחת מוצא לפיה הזהות המגדרית, הן של נשים והן של גברים, נובעת מתהליכים תרבותיים, חברתיים ופוליטיים, ועל כן בשיעורים אנו בוחנות מתוך גישה ביקורתית ביחד עם ההתלמידים/ות את הכוחות והאינטרסים שבבסיסם.
העולם מתפתח ומשתנה ותוכניות הלימודים הקיימות לא נותנות מענה לצרכים הדחופים ביותר של התלמידים, אינם רלוונטיים לסוגיות המעסיקות אותם ביומיום המעצבות את אישיותם, את היחסים עם חברים/ות, את הזהות המינית ומגדרית שלהם. לימודי מגדר מאפשרים גם העמקה ושתכללות של עקרונות הסובלונות וההכרה באחר, מיומנויות של קריאה וכתיבה ביקורתית משום שבבסיסם מצוי ערעור על המובן מאליו.
בתכנית, התלמידים והתלמידות חווים את נקודת המבט המגדרית בתחומי דעת שונים, דגש מושם על חברה, תקשורת משפט ואמנות. בכל תחום דעת מושם דגש על למידה חווייתית, יצירתית ועל העמקה בדיון. דרך העבודה של PBL עם הרבה תוצרי ביניים והעבודה שאיננה רק טקסטואלית אלא גם סדנאית, פיתוח של שיח מכבד ועבודה באמנות כך שנבטיח שהתלמידות/ים יוכלו לחוש מעורבים באופן מעמיק בצורות שונות.

המושגים המרכזיים הנלמדים הם: שוויון למול שונות; הזכות לכבוד; חופש הביטוי; גבולות הגוף-דימוי גוף; פמיניזם וגבריות חדשה; מגדר-מין; הקול הנשי ומוסר נשי; סטריואוטיפים ודעות קדומות ועוד.

התחלנו עם 40 תלמידים וכיום יש 120 תלמידים ותלמידות שנרשמים מרצונם וכל בית הספר דובר מגדרית.

בכל שנה אנחנו משתכללות עוד, השנה אשכול מגדר צומח והופך למעשה לחלק מלימודי החובה של כלל מדעי החברה בבית הספר. היתרון הוא שכעת הוא ילמד כמקצוע חובה שכל התלמידים והתלמידות בשכבה יהיו חשופים אליו. בנוסף במשך הזמן יצרנו פעילויות לקהילה, השתלמות למורות ולמורים וגם 5 יחידות בגרות במגדר בחטיבה העליונה.

ראו עבודות נבחרות של תלמידים   


































































תגובות