תרבות השיח - רטוריקה ודיבייט




שם המיזם : "תרבות השיח - רטוריקה ודיבייט"
שם היזמים:  רוזה יאגודייב
תחום: רב תחומי   
מוסד:  גיבורי ישראל, תל אביב 
אוכלוסיית יעד: יסודי
שנה: 2018



תרבות השיח - רטוריקה ודיבייט 


הקושי:
לפני כשנתיים, זיהיתי קושי בבית ספרנו, דהיינו: הישגים נמוכים במבחנים הבינלאומיים ובמבחני המיצ''ב והשיעורים נלמדים בצורה פרונטלית.
השיעור הפרונטאלי מציב את המורה במרכז ומעכב את שיתוף הפעולה של התלמידים במהלך השיעור. נראה כי מתכונת זו של למידה מורידה מרמת הביטחון ומתחושת המסוגלות של תלמידים ומורים כאחד. לרוב התלמידים יש קושי ביכולת הביטוי בשפה הכתובה והדבורה, כמו כן, התלמידים מתקשים למצות את הפוטנציאל הגלום בהם בתחום הלימודי, החברתי והרגשי.
הפתרון:
פיתחתי ורתמתי את צוות המורות להטמעת היוזמה, "דיבייט ותרבות השיח", אשר מקדמת את תרבות התקשורת המילולית ומפתחת את השפה התקנית וההקשבה.

היוזמה החלה לפעול בשנת הלימודים תשע''ז , במהלכה שולבה התכנית במערכת השעות באופן קבוע והפכה לחלק אינטגרלי ממערכת שעות הלימודים השבועית, כאשר הכלי המרכזי שסייע בהטמעת היוזמה הנו שיעורים מובנים בהתאמה לתוכנית "מפתח הלב", מדעים ושפה, תוך כדי שימוש בשידורי תחנת רדיו בית ספרית ותוך שימוש בהיגדי מניפת השיח.

הערכה:
היגדי מניפת השיח:
בוצעה הערכה מספרית בכיתות ג' - ד', של שימוש בהיגדי מניפת השיח בשיעור אחד אשר נבחר רנדומאלית. (כיתה ג' - 22 תלמידים, כיתה ד' - 35 תלמידים). הממצאים העלו כי בתחילת היוזמה בכל כיתה נעשה שימוש של בין 3-4 היגדים מתוך מניפת השיח במהלך שיעור אחד. לאחר הטמעת התוכנית וחידוד מניפת השיח בפני הילדים והצוות המקצועי, מספר השימוש בהיגדים מתוך המניפה, עלה. נמצא כי כמעט כל תלמיד שמשתתף במהלך השיעור משתמש בהיגדים.

מיומנויות של הקשבה:
בנוסף, בדקנו את מיומנויות ההקשבה של המאזינים וגם כאן הממצאים הראו עליה בהטמעת המיומנויות, כלומר פחתו ההתפרצויות לדברי האחר, התקיים קשר עין בין הדובר למקשיב.
תרבות שיח:
הצלחתו של המיזם מתבטאת בכך שנוצר קשר סימביוזי בתרבות השיח בין בית הספר לבית ולקהילה על ידי כך, שמחד תלמידי בית הספר אמצו היגדים אלה ומשתמשים בהם בבתיהם הפרטיים ומאידך, ההורים חזרו עם משוב על שיח שמתקיים בבית וכי הם, ההורים, נדרשים להשתמש במניפת ההיגדים. העתקת השימוש של כללי הדיבור הנלמדים בבית הספר אל הבית הפרטי של הילדים וכן שיח מכבד בין הורה למורה.


שקט משדרים - הקשיבו לשידור רדיו 















עוד על היוזמה:
מטרות היוזמה ברמת התלמיד:  פיתוח מיומנויות וכלים בקבלת החלטות  שימוש בכלים ובטכניקות לעבודת צוות אפקטיבית  שימוש בשפה תקנית  העלאת ההישגים הלימודיים מטרות ברמת המורים:  הכרה ויישום תכנית ה"דיבייט"  שימוש בכלים ובמיומנויות התוכנית בשיעורים  שינוי השיעורים מפרונטליים לשיעורים פעילים  העלאת ההישגים הלימודים מטרות ברמת בית הספר:  הקניית כלים לחשיבה  העצמת יכולת הדיבור של תלמידים ושכלול כישוריהם הרטוריים התוכנית זימנה דיונים שהתנהלו במהלך השיעורים כגון: 1. כיתות א' – ו' – בפתיחת יום הלימודים מתקיימת קריאת בוקר ודיאלוג בעקבות הקריאה. 2. התלמידים מציגים פרזנטציות / תוצרים לתהליכי חקר אישיים ומנחים דיון כיתתי. 3.הוקמה תחנת רדיו - תלמידי כיתות ד' לומדים לימודי רדיו סדירים הכוללים ידע תאורטי ועבודה מעשית באולפן הרדיו. 4.כיתות ה' - ו' מפעילים תחנת רדיו באופן סדיר. חשוב להדגיש שכל תלמידי בית הספר מאזינים באופן קבוע לשידורים. 5.כיתות ד-ו מתאמנים ב"דיבייט" וברטוריקה, בשיעורים מתחומים שונים וגם בשיעורי רובוטיקה. 6. שיתוף פעולה בין בית הספר לקהילה - יום פתוח בו תלמידי בית הספר מציגים תוצרים מתחומי דעת שונים בפני הקהילה. 7. נראות ופרסום הפרויקט בפני באי ביה"ס והקהילה ע"י הקמת מרחב נושאי. בעקבות הפעולות שנעשו עד כה יושמה תכנית ה"דיבייט" בבית הספר במעגלים הנ"ל באמצעות אימוץ מניפת ההיגדים. 1. מחנך - תלמיד. בעקבות הלמידה מתקיים דו שיח ורב שיח תוך שימוש במטבעות לשון, היגדים, פתגמים, ביטויים והתאמת שפת הגוף של נואם/מקשיב. 2. מורה מקצועי - תלמיד. בעקבות הלמידה מתקיים דו שיח ורב שיח תוך שימוש במטבעות לשון, היגדים, פתגמים, ביטויים והתאמת שפת הגוף של נואם/מקשיב. 3. תלמיד- תלמיד. שימוש בשפה מכבדת, תוך כדי שמירה על כללי דובר/מקשיב. 4. מורה - מורה. שימוש בשפה מכבדת, תוך כדי שמירה על כללי דובר/מקשיב. 5. בית ספר - קהילה.

תגובות

  1. מיזם מדהים ללימוד ילדים ללמידה על משא ומתן. מקווה לראות שיעשו קורס רטוריקה לבתי ספר נוספים.
    בהצלחה.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה