גשר לחיים - הקמת מרכז הכשרה מכוונת תעסוקה - גיל



שם המיזם : "גשר לחיים - הקמת מרכז הכשרה מכוונת תעסוקה - גיל".
שם היזמים:  אולגה מילים, אולגה פישר, קרן ימין, לאה ליאור, אתי בונה מנהלת - נורית אבני
אוכלוסיית יעד: מתבגרים עם אוטיזם בגילאי 12-21. 
מוסד: בית ספר גיל, תל אביב
שנה: 2016

 

המצב הקיים היום בארץ מראה  שרוב מוחלט של הבוגרים מבתי ספר לתלמידים על הרצף האוטיסטי מופנים באופן גורף למסגרות תעסוקה מוגנות המציעות עבודה חזרתית ללא התייחסות לכישורים ותחומי עניין של העובדים, וללא התייחסות לרצון שלהם להיות חלק מהקהילה.
 
מטרת-על של המיזם: בניית עתיד תעסוקתי מיטבי לבוגרי ביה"ס כחלק משאיפה לאיכות חיים. להשגת מטרה זו הוקם בביה"ס מרכז הכשרה מקצועית שתפקידו לאבחן ולזהות פרופיל תעסוקתי של תלמידים בגילאי 18-21, לבנות להם תכנית הכשרה אישית, לאתר מקומות שילוב בקהילה וללוות אותם בהתנסויות תעסוקתיות שיבחרו.
 
בעשורים האחרונים גוברת ההכרה בחשיבות התעסוקה בחייהם של אנשים בעלי צרכים מיוחדים, בהם אנשים על הספקטרום האוטיסטי, היכולת לקחת חלק פעיל בעולם העבודה תורמת לרווחה הרגשית והחברתית של כל אדם בכלל ושל אנשים בעלי צרכים מיוחדים בפרט.
 
כחלק מהתהליך אותו עבר צוות בה"ס  ולאחר חשיבה ובירור מעמיק ומקצועי מהם אפיקי התעסוקה האפשריים הקיימים בשוק ומתאימים ליכולותיהם של תלמידינו בד בבד עם המשאב האנושי הקיים כיום בבה"ס, פתחנו מרכז להכשרה מקצועית למתבגרים על הספקטרום האוטיסטי (גלאי 18-21) ובו ארבע מגמות הכשרה:
מגמת קונדיטאות
מגמת נגרות
מגמת מולטימדיה 
מגמת גננות ושתלנות. 
 
לכל אחת מהמגמות תכנית לימודים של 3 שנים הכוללת היבטים מקצועיים, רגשיים ותקשורתיים על מנת להביא את התלמיד לידי מימוש, לאפשר איכות חיים מיטבית ולהיות חבר מועיל בקהילה. 
 
כחלק מתהליך ההכשרה עובדים תלמידי המרכז במקומות עבודה בקהילה ובו הלכה למעשה לוקחים חלק פעיל כעובדים מין המניין על כל המשתמע מכך (יחסי עובד-מעסיק, עבודה בזמנים, תפוקה, איכות מוצר וכו)
 
מחויבותה של החברה הישראלית – על אזרחיה, ארגוניה ומוסדות השלטון שלה – לתעסוקת האדם עם מוגבלות באשר הוא – על פי  רצונותיו, יכולותיו וצרכיו – ולקדם בכך את השתלבותו המלאה בחיי החברה והכלכלה בישראל.  (מתוך "השותפות הבין-מגזרית לתעסוקת אנשים עם מוגבלות", 2010).
 

תגובות