תכנית לב"ה - תכנית למידה באמצעות התמחות




שם המיזם : תכנית למידה באמצעות התמחות 
שם היזמים: יפתח לקט 
מוסד: בית חינוך קהילתי אורט גאולה, תל אביב
אוכלוסיית יעד: על יסודי
שנה: 2017 


רציונאל: 
בתי הספר ל"נוער בסיכון" הנם בעלי משמעות ורלוונטיות לתלמידיהם בשתי דרכים מרכזיות: 
1. בהגשה לבחינות בגרות 
2. במסלולים מקצועיים אשר מציע בית הספר 
דרכים אלו, לא נותנים מענה לתלמידים שאינם מצליחים להוציא תעודת בגרות, שהמסלולים המקצועיים מסלילים אותם למעמד חברתי וכלכלי שהם אינם חפצים בו, ובוודאי לא נותן מענה לתלמידים שאזורי החוזק שלהם אינם מתבטאים במקצוע המוצע להם בבית הספר והוא אינו מעניק להם משמעות בעבודה. 

מתוך השאיפה להפוך את חזון בית הספר אורט גאולה, "להיות בית משמעותי ורלוונטי לכלל הבאים בשעריו" פיתחנו את תכנית לב"ה. תכנית לב"ה תורמת להתפתחות התחומים הבאים: 
התחום הרגשי - היכולת של כל אדם להכיר בערכו ולהביא את נקודות החוזק והתשוקה שלו לידי ביטוי. 
התחום האורייני עיוני - העלאת רמת האוריינות (שפה, יכולת ביטוי, הבנת הנקרא..) 
חיבור לעולם האמיתי - פיתוח מיומנויות מקצועיות בתחומי העניין של התלמידים. זאת כצעד ראשון בעולם העבודה, תוך חיזוק תחושת השייכות והמעורבות בחברה. 

בתכנית לב"ה שני שלבים: 

בשלב הראשון, (כיתות ט'-י') - התלמידים בוחרים אחד מבין חמישה תחומי עניין (והשנה- כדורגל, תאטרון, גינון ובישול, רכיבה וטיפול בסוסים וגלישת גלים). בכל תחום התלמידים עוברים תהליך אישי וקבוצתית הכולל שני מפגשים שבועיים: מפגש מעשי - בו התלמידים מתנסים בצורה חוויתית לאנשי מקצוע בעולם האמיתי (הפועל תל אביב, תאטרון הבימה..) ומפגש עיוני - בו מקיימים למידה אויירינית עיונית דרך עולם התוכן הרלוונטי (לדוגמא, לומדים על סוגים של מילות שאלה, דרכי פיצוח שאלות ודרך בניית תשובה). התכנית האוריינית נבנית כתכנית אשר תהיה מאושרת על ידי משרד החינוך תחת "השכלה כללית" ולכן גם תכלל בתעודת הבגרות של התלמידים. 

בשלב השני, (כיתות יא'- יב') - התלמידים עוברים תהליך מעשי-אורייני דומה, אלא שהפעם התהליך נתפר באופן אישי יותר לתחומי העניין של התלמיד. הדבר נעשה בעזרת חונך אישי הצמוד לכל תלמיד ועובר איתו תהליך בן שלושה שלבים: 
1. חיפוש (מי אני? מה אני אוהב? מה מעניין אותי?..) 
2. העמקה בתחום העניין ומציאת מנטור מקצועי שעובד בתחום העניין של התלמיד 
3. יצירה של פרוייקט במקום התמחות שבונה ידע חדש ותורם לקהילה. 
בשלב זה מרכז החוויה המעשית שעליה מתבססת הלמידה האישית והאוריינית - מתקיימת במקום התמחות ובצמוד למנטור מקצועי. 

הצלחת התכנית היא ביכולת שלנו כבית ספר, לתרום לתלמידנו להיות אנשים בעלי תחושת ערך, אשר מכירים בחוזקות ובתחומי העניין שלהם. בעלי כלים אשר יאפשרו להם להושיט יד ולגעת בתחומים אלה מתוך רצון להגשים את עצמם ולהיות אזרחים מועילים בחברה. 

הערכת התכנית על ידי קיום שני סקרים - האחד בתחילת שנה והשני בסופה. כל סקר מחולק לשניים- משוב של התלמידים ומשוב של המורים. 

הישגי התכנית מוצגים בכל סיום שנה - מתקיימים ערבים חגיגיים בהם התלמידים מציגים את שלל התוצרים שלהם - ערבים אליהם מוזמנים כלל חברי הקהילה. 






תגובות