פדגוגיה משחקית המטפחת כישורים חברתיים ומניעה ללמידה מתוך הנאה







שם המיזם "פדגוגיה משחקית המטפחת כישורים חברתיים ומניעה ללמידה מתוך הנאה"
שם היזמים: אורית עוזרי - מנהלת 
מוסד: בית ספר חמ"ד מקור חיים, בני ברק 
אוכלוסיית יעד: יסודי 
שנה: 2016  



במסגרת ההשתלמות וההנחיה של בתי הספר מובילי פדגוגיה איכותית ערכנו מיפוי לבדיקת התפקודים הרווחים הקיימים בביה"ס לעומת התפקודים שיש לחזק ולהטמיע.
( תפקודים רווחיים מעורבות – התפקוד הבין אישי, מסוגלות ומוטיבציה )
( תפקודים שיש לחזק – התפקוד הקוגניטיבי והתפקוד התוך אישי, עבודת צוות )
במקביל ראינו ושמנו לב בסיטואציות שונות שחלק מהתלמידים שלנו אינו מכיר משחקים בסיסיים וטריוויאליים שכל ילד משחק ומיומנויות המשחק בעיקר בקבוצה חסרה לתלמידים.
חיברנו את הנ"ל והחלטנו לחזק את אותם תפקודיים שיש להטמיע באמצעות המשחק – המילה משחק יוצרת מקום נוח ומוכח בקרב התלמידים לא מאיימת מדבר לכל אחד.


העיקרון הפדגוגי בבית ספרנו מושתת על פדגוגיה משחקית המאפשרת גיוון בדרכי הוראה מצד אחד, יוצרת הנעה, הנאה וממשיכה בעצם את תהליך הלמידה ותהליכי ההפנמה של התכנים הנלמדים ויחד עם זאת מחזקת תפקודי לומד וכישורים חברתיים ומיומנויות של עבודת צוות בקרב התלמידים.


הנראות של העיקרון הפדגוגי בשלב זה היה בעיקר בימי שיא (טו בשבט, יום מתמטיקה, שבוע החמד ועוד). בהם יצרנו מרחבי למידה בספרייה ובאולם הספורט. המורים הפיקו (ישנם מקרים שגם התלמידים היו שותפים) משחקים בהלימה ליחידות התוכן שנלמדו כסיכום היחידה ולמען הפנמת החומר הנלמד.

יום שיא – משחקים בנושא ארץ ישראל
במסגרת חינוך מתוך אמונה  תלמידי כתות ה'- ו' מתפקדים כמנהיגים צעירים במסגרת סיירות הקה"ל  אחת  הסיירות הינה  סיירת קק"ל' במשך כחודשיים הסיירת התגבשה כקבוצה ולקראת טו בשבט החליטו להעביר פעילות בנושא ארץ ישראל . התלמידים בכתה הכינו משחקים לימודיים, כל זוג תלמידים הכין פעילות. והפעילו את תלמידי בית הספר, בתחילה העבירו כפיילוט לכתה ג, ולאחר מכן העבירו לכל תלמידי בית הספר

 











משחק מחפשים את המטמון -  בין דפי יומן עתי"ד
כסיכום פעילות ביומן עתיד, הכנו  משחק מחפשים את המטמון, בו המורות המקצועיות הכינו כתבי חידה על פי הימים בשבוע,(בכל יום ישנו נושא לימודי שחוזר על עצמו כל שבוע) התלמידים מעושרים בידע כללי ובחיזוק  ידיעותיהם, התלמידים "טיילו" בין דפי היומן ונעזרו בו על מנת למצוא  את התשובות לכתבי החידה. החיפוש בין דפי היומן, המתח בין הקבוצות הוביל ללמוד חוויתי ומהנה. שיתוף הפעולה בין, המורים והתלמידים תרם להצלחת הפעילות.
,




שבוע החמ"ד- משחקים סביב דמותם של הרב והרבנית קפאח 
יום שיא – דמות החמ"ד, כל כתה יצרה משחק לאחר לימוד הודות הדמויות: הרב והרבנית קאפח, על בסיס משחקים קיימים, כשהשאלות נסובו סביב הדמויות, בסופו  של תהליך הצגנו את המשחקים לכל כתה, כל כתה שחקה בסבב בכל המשחקים,









מורים לומדים, פדגוגיה משחקית – מהי?





















תגובות