האם הסרטן הוא בלתי נמנע?

   



שם המיזם
:  האם הסרטן הוא בלתי נמנע? במסגרת לימודי ביולוגיה 

שם היזמיםרויטל נאמן יהל ועדי ויניצה
מוסד: תיכון ליידי דייויס עמל, תל אביב 
אוכלוסיית יעד: שכבה יא' 
שנה: 2015 






"ב- 4/2 מצוין יום הסרטן הבינלאומי ברחבי העולם וביום זה תלמידי  מגמת הביולוגיה הציגו  הן בבית הספר לכלל התלמידים, והן לקהילה המתגוררת בשכנות לבית הספר, את תוצרי תהליך הלמידה שעשינו, ברוח מודל ה-PBL .
תוצרי החקר כללו פוסטר מדעי של המחלה ותכנון קמפיין ציבורי המיועד להעלאת המודעות למחלה ולשינוי אורחות חיים או בדיקה לגילוי מוקדם של המחלה, בדיקה אשר יכולה להציל חיים .
התלמידים נחלקו  לצוותים כאשר כל קבוצה  חקרה  סוג סרטן אחר: מוח, ריאות ,כבד, דם שחלות , רחם ועוד. החקר כלל  קריאת מאמרים מדעיים, חיפוש מושכל באינטרנט וראיונות עם אנשי מקצוע.

כל הפעילות בוצעה בשלבים, כל שלב כלל משימה אשר הוצגה לתלמידים באמצעות קבוצת הפייסבוק הסגורה שהוקמה במיוחד למטרת פרוייקט זה.
התלמידים עבדו בצוותים, חיפשו תשובות לשאלות החקר, והעלו את התשובות כפוסטים. הפעילות כללה חקר של המחלה אותו התלמיד מבצע ומציג כמסמך, ובמקביל תכנון קמפיין  לציבור הרחב. מיומנות בניית הקמפיין נעשתה בליווי אשת מקצוע המגיעה מתוך קהילת בית הספר, וזהו חיבור נוסף לקהילה. אשת התקשורת הגיעה לבית הספר, שוחחה עם התלמידים ויחד איתם הגדירה מחוון בן שלושה פרמטרים לקמפיין טוב וראוי.
לצד זאת, ועל מנת "לשדרג" את התוצר החלטנו לחשוף את התלמידים לשימוש באייפדים לצורך בניית קמפיין מצולם . התלמידים למדו כיצד לצלם ולערוך סרטים בשימוש באפליקציית באייפדים ולאחר מכן צילמו והסריטו את הקמפיינים שלהם. כל הקמפיינים הועלו לרשת.  

במקביל לכל התהליך הלימודי הזה בכיתה, התלמידים קיימו  יום התרמה למען הקהילה בחיבור לעמותת "חיים"– לילדים חולי סרטן בישראל, במטרה לגייס  סכום כסף שנתרם לעמותה. כמו כן התלמידים הרצו לכלל תלמידי השכבה בבית הספר בשבוע הסרטן הבינלאומי מתוך הידע שצברו בתהליך הלימודי , והציגו בפניהם את תוצרי הקמפיין שלהם, תוך שהם משתפים בגילויים האחרונים מהמחקר  בן ימינו, אודות המחלה אותה חקרו. 
ביום הסרטן הבינלאומי הפכה חצר בית הספר ליריד! התלמידים מכרו דברי מאפה ושתייה, וכלל  הכספים נאספו למען עמותת "חיים" הפועלת לרווחת  ילדים חולי סרטן בישראל. בתום יום הלימודים יצאו התלמידים למרכז מסחרי  הסמוך לבית הספר יחד עם התערוכה שיצרו, והמשיכו בהפצת המידע לכלל האוכלוסייה, תוך המשך ההתרמה וגיוס הכספים למען עמותת חיים. ההתרגשות היתה גדולה וכל התלמידים התגייסו לעמוד ולספר לקהל המבקרים במרכז המסחרי על התובנות שלהם מהחקר.
בסיומה של העבודה על הפרויקט קיימנו ערב הצגת תוצרים בפני ההורים של כל תלמידי המגמה. היה זה ערב מרגש וחשוב, ואף תקדימי שכן עבור מרבית התלמידים זו היתה הפעם הראשונה בה הוריהם היו מעורבים בכל תהליך החקר אותו קיימו התלמידים. בערב זה קיימנו תערוכה של תוצרי הלמידה והחקר של התלמידים, והוצגו הקמפיינים של התלמידים לסוגי הסרטן השונים. 


... פרויקט מסוג זה מחזק את הקשר בין המורה לבין התלמידים בכיתה וזה נעשה על ידי קיומו של דיאלוג מתמשך ומעמיק בכל שלבי החקר. המורה מאפשר לתלמיד  בכיתה ביטוי מגוון של יכולותיו מעבר לתחום הדעת אותו הוא מלמד בכיתה. במהלך פרויקט כזה התלמיד לומד להעריך את היכולות שלו, לומד להאמין בעצמו.

ברפקלציה שכתבו התלמידים עם סיום הפרוייקט, עלתה באופן בולט ההבנה בקרב התלמידים שיש להם כוח עצום לבנות סדר חברתי  חדש, לקחת אחריות על עצמם ועל החברה בה הם חיים. בדרך הוראה זו ההירתמות של התלמיד/ה ללמידה משפרת לא רק את הישגיו/ה הלימודיים, אלא גם מסייעת לו/ה להיות אדם טוב יותר, אכפתי  ובעל מודעות חברתית גבוהה ורצון להשפיע על אחרים." 


פרוייקט: האם הסרטן הוא בלתי נמנע?  


על הפרויקט מהקרן לעידוד יוזמות חינוכיות ומשרד החינוך

פרויקט PBL

צפו בחלק מהקמפיינים שבנו התלמידים והעלו ליוטיוב: 

סרטן העצמות 

סרטן הלבלב  

סרטן המעי הגס  



                                                                                            




                                                                                          
                                                                                       
                                                                               



תגובות