תנועה ותבונה - שילוב אמצעי הפעלה בכיתה לשיפור הלמידה





שם המיזםתנועה ותבונה –שילוב אמצעי הפעלה בכיתה לשיפור הלמידה  

שם היזמים:  איתי דקל, מורה לחינוך גופני 
מוסד: בית הספר המשותף לכפר שמריהו ולחוף השרון 
אוכלוסיית יעד: תלמידים ומורים
שנה: 2014  








היוזמה מהווה מסגרת לפעילויות ואמצעים ייחודיים שהוכנסו לכיתות כדי לאפשר לכל התלמידים – לא רק לתלמידים בעלי קשיי ריכוז או קשב - להתמיד בלמידה לאורך שיעור שלם ולהתמודד טוב יותר עם תהליכי הלמידה.
לצורך החלת היוזמה כל כיתה צוידה באמצעי עזר שונים: כרית וסטיבולרית לאיזון (פיתה) עליה התלמידים יכולים לעמוד ולנסות להתייצב, שולחנות עמידה – שולחנות גבוהים לידם תלמיד יכול לעמוד במהלך השיעור עם פס תנועה לרגל ופלסטלינה רפואית, המסייעת בריכוז תוך הפעלת הידיים.
מחוץ לכיתה התלמידים יכולים להתרענן בעזרת פעילות קצרה במסדרונות בית הספר - צוירו כפות ידיים לאורך המסדרונות והתלמידים יכולים לנתר למעלה ולנסות לגעת בכף היד המצוירת.


בנוסף להפעלות העצמיות ביוזמת כל תלמיד ותלמיד, המורה יוזם הפעלה קבוצתית של הכתה כולה. לצורך כך הוכנו סרטונים קצרים, של 2-3 דקות, שתוך צפייה בהם התלמידים מבצעים סידרה של תרגילים המרפים את המתח ומאפשרים לתלמידים להתמודד עם בעיות קשב וריכוז. ההחלטה על ההפעלה הקבוצתית נתונה בידי המורה והוא קובע האם זהו רגע מתאים להציג את סרטון הספורט ולבצע מתיחות ופעילות גופנית בכיתה בכדי לעורר את התלמידים ולהזרים את הדם או לבחור לתת לילד מסוים לעמוד על הפיתה או לשבת על כדור פיזיו. שיקול הדעת של המורה יוצר סדר בכיתה וכך נמנעים ויכוחים לגבי מי ישתמש באמצעי ההכלה בשיעור. היוזמה מאפשרת הפיכת הלמידה והשיעור  לידידותיים  הן לתלמידים עם מאפייני  קשב וריכוז והן לכלל התלמידים המרגישים קושי בישיבה ממושכת. 


 


ביוזמה מוצעת שיטה המונעת השפלה או הצבעה על תלמידים מסוימים באופן מבחין  ומאפשרת לכלל התלמידים התרעננות ואו מיקוד.                                                                                                        
היוזמה מאפשרת לתלמידים המרגישים צורך בכך  ל"שבור" את השיעור  באמצעים פשוטים ולחזור מיד לאחר מכן לפעילות למידה רגילה בלא "להרוס "את השיעור לתלמיד לחבריו ולמורה.

היוזמה זכתה בפרס צייס רקאנטי קופ לשנת 2014  וזיכיתה את מציע היוזמה איתי דקל בפרס כספי, כמו כן נבחרה להיות מוצגת בכנס תקשוב במחוז ת"א כיוזמה מאזנת בתחום התקשוב. בכנס השתתפו הנהלת המחוז וצוות מורים גדול. בתי ספר אחרים שהגיעו לביקור הביעו התעניינות גדולה וחלקם אימצו את סרטוני הפעילות ואת אמצעי העזר השונים.  





תגובות

  1. מעניין! רוצה לפרסם על היוזמה הזאת בבלוג שלי "טכנולוגיה לשירות החנ"ג והספורט". אשמח עם תיצור איתי קשר.

    השבמחק
  2. יוזמה מעניינת, מרתק ביותר! האמת בבית הספר של הבן שלי התקינו לא מזמן שילוט דיגיטלי לבתי ספר, וזה שיפר את האווירה משמעותית
    תודה על השיתוף!

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה