שילוב התנהגותי מיטבי


שילוב התנהגותי מיטבי 



שם היוזמה:  תכנית שה"מ– שילוב התנהגותי מיטבי 
תחום הדעתשילוב והכלה של ילדי קצה, המאופיינים עם קשיי התנהגות בגיל הרך
שם היזמים: נורית ליסמן וליאורה יהושע מפקחות גני ילדים. 
שמות שותפים נוספים: עיריית חולון- מח' גני ילדים, מתי"א חולון- גב' אורלי אלאלוף, גב' טלי ענתבי שירות פסיכולוגי-גב' טלי ברקאי . ד"ר שירי אייבזו (BCBA-D), ורד פסטרנק-זיידמן, מנתחת התנהגות מוסמכת ( BCBA)
שם המוסד: גני ילדים בעיר חולון 
אוכלוסיית יעד:  גני ילדים 
שנה: 2015 




המיזם:
היוזמה הנקראת שה"מ  (שילוב התנהגותי מיטבי) הינה מודל תמיכה מערכתי בילדים המפגינים התנהגויות מאתגרות בסביבת הגן. מודל זה מושתת על התיאוריה ההתנהגותית וניתוח התנהגות יישומי ונבנה בשיתוף מתי"א חולון-אזור, השירות הפסיכולוגי החינוכי, הפיקוח הכולל של משרד החינוך והרשות העירונית.  המודל פותח עקב נפיצות רבה וגדלה של קשיי התנהגות בגנים המודגמים על ידי ילדים בסיכון, ואשר בגינם הם מופנים ללימודים במסגרות חינוך מיוחד. תמיכה מוקדמת בילדים אלו והקניית מיומנויות נחוצות לתפקוד מסתגל יאפשרו השתלבות תקינה ומוצלחת של ילדים אלו בסביבה הגנית ובהמשך בסביבה הבית ספרית. התהליכים הכלולים במודל הם: לימוד צוות הגן לנהל התנהגות תוך כדי ניהול הגן, לימוד וקידום מיומנויות אדפטיביות של הילדים המופנים לקבלת התמיכה, והענקת תמיכה וייעוץ להורי הילדים. 

מה התרחש בפועל ?
לפני תחילת שנת הלימודים צוות ההיגוי העירוני (נציגי הפיקוח, השירות הפסיכולוגי חינוכי ומנהל החינוך)  עורך מיפוי כלל עירוני לאיתור ומיון של הילדים הנמצאים בסיכון הרב ביותר מבחינת התנהגויות מאתגרות ומועמדים מתאימים לקבלת התמיכה. מנתחת התנהגות עורכת הערכה תפקודית לאבחון קשיי ההתנהגות ויכולות הילד בסביבה הגנית ולאחר מכך בונה תכנית התערבות התנהגותית המותאמת לקשיי הילד, רמתו ההתפתחותית והסביבה החינוכית בה הוא לומד. התמיכה בפועל כוללת חמש שעות שבועיות של ניתוח התנהגות יישומי על ידי מנתחת התנהגות במהלכן מתקיים טיפול קליני ישיר עם הילד, הכשרת הגננות והצוות המסייע, ופעילות ליישום ושימור יישומה הרחב והתקין של תכנית ההתערבות. בנוסף, סייעת אישית מעניקה תמיכה והרחבת יישום התוכנית לאורך כל השבוע בהיקף של 30 שעות שבועיות, ומונחית באופן ישיר על ידי מנתחת ההתנהגות. במקביל, הורי הילד וכן גננת הגן מקבלים תמיכה וסיוע מפסיכולוגית שה"מ על בסיס חד שבועי. שה"מ הוא מודל המיושם למשך זמן קצוב של 12-10 שבועות. תהליכי הדהיית התוכנית הכוללים העברה מדורגת ומדודה של ניהול התוכנית מידי אנשי המקצוע  (קרי, מנתחת התנהגות, סייעת שה"מ) לידי הצוות החינוכי הגני מתחילים מן השבוע השישי ואילך ומלווים במעקב מסודר על מנת לאפשר מעבר מוצלח לצוות הגן, הבטחת כשירותם להמשך ניהול התוכנית ומניעת נסיגה בתפקודי הילד כתוצאה מירידה בתמיכתם של אנשי המקצוע החוץ-גניים. 

תגובות