ריו אביירטו - נחל זורם - תנועה לגוף ולנפש

שם המיזם: ריו אביירטו - נחל זורם - תנועה לגוף ולנפש
שם היזם: בתיה אורן
מוסד: תיכון בן צבי, קרית אונו
אוכלוסיית היעד: יסודי, על-יסודי
שנה: 2015





רציונל:
ריו אביירטו- RIO ABIERTO (בתרגום חופשי מספרדית: נהר פתוח )
שיטה ידידותית ורבת השפעה המהלכת קסם שקשה להסבירו במילים. היא מיועדת להעצמה והתפתחות אישית ובמהלך שנות ניסיון רבות הותאמה בהצלחה רבה לגיל הנעורים הרגיש ורב התהפוכות. הכלים שלה פשוטים וזמינים: תנועה מודעת, ריקוד חופשי, מוסיקה רבגונית , שימוש בקול, מגע, הומור, דמיון מונחה וטכניקות מדיטציה והרפיה.
השיטה פותחה בארגנטינה בשנות ה-50 ע"י הפסיכולוגית מריה אדלה פלקוס ומתבססת על תחומי הפסיכולוגיה והטיפול בתנועה. תפיסת העולם שלה רואה בגוף הפיזי שותף מלא בתהליכי התפתחות ושינוי אישיים. על פי ריו אביירטו הכוח טמון בקבוצה: היא זו שמזמנת מרחב בטוח לתמיכה בשינוי ומזינה את התפתחות הרמונית של האדם עם עצמו ועם סביבתו.

מזה 12 שנים מועברים שיעורי ריו אביירטו בתיכון בן צבי בקרית אונו , כשיעור בחירה במסגרת שיעורי החנ"ג כשהמשתתפות הן תלמידות יא ו- יב'. תלמידות יב' נבחנות בבחינת גמר בריו אביירטו.

מה התרומה של ריו אביירטו (נחל זורם) לתלמידות?
* שיפור הכושר הגופני והמודעות הגופנית בדרך של שמחה ושעשוע
* שיפור היכולת האירובית, הקואורדינציה, והגמישות הגופנית והמנטלית..
* העשרת יכולת ההבעה הגופנית.
* התמודדות עם צרכים, תחושות, רגשות ותובנות.
* העלאת הביטחון העצמי כולל בנושא של דימוי גוף ונשיות.
* פיתוח יצירתיות.
* תקשורת חדשה וטובה עם הסביבה.
* ריענון בתוך שגרת הלימודים.
* תיעול כעסים והתחברות לשמחת החיים, איזון ורוגע
*התבוננות פנימית מרתקת, שחרור, שלווה ושקט פנימי. התנסויות חשובות לגיל הנעורים התוסס

תוכנית הלימודים:
כיתות יא שעור אחד בשבוע
כיתות יב' שני שעורים בשבוע. במשך 5 חודשים. (אח"כ ממשיכים בשעורי כושר גופני כהכנה למרוץ בכושר)
כל אחד ממפגשי 'ריו אביירטו' בתיכון מוקדש לנושא שונה העולה מעולמן של התלמידות בגיל ההתבגרות (דוגמא: גבולות ומרחב אישי, מוטיבציה, מעבר מנערה לאישה, התחדשות וצמיחה, האחר הוא אני, איתור והכרה במשאבים שלי, זרימה בחיים ועוד ).
המטרה: להעניק לתלמידות כלי נגיש ופשוט להקשבה עצמית, להכרה ביכולות שלהן ובייחודיות של כל אחת מהן, לתמוך בבניית זהות אישית והכרה בערך העצמי ובכך גם לתת להן תמיכה בתקופת חיים מבלבלת, המאופיינת בשאלות על זהות אישית, וגם להביא איזון, שחרור ושקט לחייהן הסוערים והלחוצים.

מה מתרחש בפועל?
השעורים הינם חווייתיים, דינמיים, יצירתיים, שקטים, שמחים ומרגשים.
השיעורים מתחילים יחד בתנועה מונחית, ממשיכים בזוגות וקבוצות תוך תקשורת עם אחרים ומסתיימים בהרפיה והתחברות לעצמי.
בשיעורים משתמשים בכלים הפשוטים והזמינים של השיטה: מוסיקה ותנועה, קצב ומגע, קול ותקשורת, דמיון מונחה ומדיטציה. לעיתים, בנוסף, יש הזמנה לשיתוף מילולי וגם לתעד את התהליך בכתיבה ביומן אישי.

מה ייחודו של המיזם?

שיעור בשיטת 'ריו אביירטו' נותן מענה לתלמידות שפחות אוהבות את שעורי הספורט הרגילים ולתלמידות שמחפשות פעילות גופנית שונה, חווייתית ובלתי שגרתית המשלבת גוף ונפש.

התלמידות עוברות תהליך אישי וקבוצתי מעשיר ומעצים ומקבלות ארגז כלים עשיר לחיים.
שיטת ריו אביירטו נוגעת בכל אותם דברים שמעסיקים בני נוער, בחוכמתה הגדולה ובפשטותה. נוער בגיל ההתבגרות הוא בקורתי, סגור, פחות פתוח לשינויים, עסוק בעצמו ובדימוי העצמי שלו, מלא בדילמות, בלבול, קונפליקטים, מעצורים ועוד. בעדינות בסבלנות ובהדרגה, חודרת שיטת ריו אביירטו אל נבכי הלב והנשמה ומשפיעה על היחיד והקבוצה באמצעות שמחה, הנאה ואהבה.

ריו אביירטו מחבר את התלמידות לגופן באופן מיטיב בתקופה של שינויים פיזיים מטלטלים וכן תומך בהעלאת הדימוי הגופני הנוכחי כפי שהוא בשלב זה של החיים. התהליך מתרחש בקבוצת הגיל שלהן ובכך מועצמת חווית ההזדהות, השיתוף והמודעות.


במה מתבטאת הצלחת המיזם?
1.התלמידות מצביעות ברגליים ויש ביקוש גדול להשתתף בשעורים.
השעורים מתנהלים באווירה נעימה, בטוחה, מקבלת ושמחה וזו סיבה משמעותית לבחירה האוהדת במיזם.
2.התלמידות עוברות תהליך מנערות סגורות וביישניות להיותן נערות בטוחות בעצמן ובגופן המכירות בערך עצמן.
3.התלמידות ,כפי שהן מעידות ,מקבלות חוויה מתקנת וחיובית ,משיעורי הספורט כפי שהן חוו במשך השנים.






תגובות