ניהול קונפליקטים בשיעורי חינוך גופני

שם המיזם: ניהול קונפליקטים בשיעורי חינוך גופני
שם היזם: שי בלונסקי ואילנה וייסמן
מוסד: ביה"ס חשמונאים, תל אביב-יפו
אוכלוסיית היעד: יסודי
שנה: 2015





מטרת המיזם : ללמד לנהל מצבי הקונפליקט בדרך יעילה ומקדמת ע"י שיח. "לשמור את הכוח למשהו טוב" ולהימנע מפגיעה.

תכנון הפעילות: לאחר למידת הנושא בשיעורי מפתח הל"ב בכיתה. כיתה ו' זו נבחרה בגלל שלעיתים קרובות מתקשים בפיתרון מצבי קונפליקט. התלמידים (כיתה ו') העלו רעיונות כיצד ניתן יהיה ללמד את כיתות ד' את הערך ניהול קונפליקטים.  הם הציעו שבשיתוף פעולה עם המורה לספורט יארגנו משחקי ספורט שונים, דרך המשחק ילמדו את התלמידים כיצד יש לנהל קונפליקטים. הוצע שהתלמידים ישמשו תצפיתנים וירשמו התנהגויות שונות בעקבות קונפליקטים במהלך המשחק  ולאחר המשחק כל קבוצת שגרירים תערוך דיון עם קבוצת תלמידי כיתה ד' וביחד יגבשו מסמך משותף של התנהגויות רצויות במהלך המשחק. תלמידי כיתה ו' הציעו שילמדו את התלמידים המשחקים ללחוץ ידיים בתחילת ובסיום המשחק, ילמדו לפרגן במהלך המשחק וילמדו כיצד להימנע מאלימות.

ביצוע הפעילות: 
פתיחה: הפעילות נפתחה בצפייה של השגרירים במשחקי ספורט. השגרירים חולקו ל- 4 קבוצות. כל קבוצה שימשה כקבוצת תצפית במשחק ספורט. תלמידי קבוצת שגרירים בנים מכיתה ו' שימשו תצפיתנים במשחק כדורגל של בנים מכיתה ד'.
קבוצת שגרירות בנות היו תצפיתניות במשחק זריקה ותפיסה של בנות כיתה ד'. לא נאמר לקבוצות המשחקות מהו נושא הצפייה. רק נאמר שהם קיבלו משימה לצפות ולכתוב. הקבוצות המשחקות (תלמידי כיתה ד') השתדלו להותיר רושם חיובי כשהתלמידים הגדולים צופים בהם...

גוף הפעילות: קבוצת השגרירים צפתה וכתבה במשך 20 דקות של משחק כל התנהגות בעקבות קונפליקט של התלמידים המשחקים. במהלך הצפייה עצמה התרחשה למידה משמעותית מאוד כשהתצפיתנים משוחחים ביניהם בקול רם איך יש לנהוג במצבי הקונפליקט במשחק ומה ההתנהגות הרצויה.
זה היה יפה לראות איך בתור צופים מהצד הם מגיעים לתובנות חכמות, כשבזמן משחק כשזה קורה להם קשה להם להגיע לזה. 
הגדרנו מראש שהם ירשמו בדפי התצפית גם התנהגויות חיוביות בעקבות קונפליקט שנוצר.
הערך המוסף לא פחות היה המפגש וההיכרות בין תלמידי הכיתות. היה כיף גדול לראות את האינטראקציה החברתית שנרקמת ביניהם תוך כדי הפעילות.
משוב: בסוף הפעילות נערכה שיחת משוב בה נכחו השגרירים (התצפיתנים) והמשוגררים.(הקבוצות ששיחקו מכיתות ד'). השגרירים ציטטו מבחר ביטויים והתנהגויות שראו במהלך המשחקים ושיקפנו יחד כולם את ההתנהגות בפועל. ציטוטים נבחרים: "רבתם אם היה פנדל או לא". "צעקתם אם היה קרן או לא". "שחקן אחד אמר אל תריבו זה רק משחק". " שחקן אחד כעס על השני שהוא לא משחק מספיק טוב". "למרות שהיו ביניהם חילוקי דעות במשחק, הם פתרו את זה בויתור אחד לשני והמשיכו לשחק". "הבנות עוזרות אחת לשנייה, מישהי נפלה בטעות ואחרת קיבלה מכה והן עזרו להן". "הן מפרגנות אחת לשנייה במהלך המשחק".
לאחר מכן ערכתי דיון רק עם קבוצת השגרירים ודיברנו על היתרונות מההתנסות. הם אמרו כי למדו כצופים מהצד איך נראים קונפליקטים במהלך משחק ועל האפשרויות העומדות לפניהם לפתור אותם: "ראיתי שגם שיש קונפליקט ניתן לפתור אותו בדו שיח, אנחנו לא תמיד פותרים את זה ככה והריב נגרר". "ראיתי שמוותרים ומפרגנים הרבה יותר כיף לשחק". "למדתי שחשוב מאוד שלא נשתמש באלימות פיזית לפתור בעיות במשחק".


תגובות