עיצוב חדר אופק

שם המיזם: עיצוב חדר אופק 
שם היזם: שלי חזות
מוסד: ביה"ס בן צבי, חולון
גילאים: יסודי
שנה: 2015



רקע:
בבית ספרנו ישנו חדר אופק אשר מכיל בתוכו שלושה מרחבי למידה כאשר כל אחד מהם מוקדש למקצוע שפה, מתמטיקה ואנגלית. חדר זה משמש את המורים ושאר צוות ההוראה (סייעות, מתנדבות ועוד) כמקום בו ניתן לקיים הוראה פרטנית בקבוצות קטנות ובנוסף גם שיחות מלב אל לב.

מטרת המיזם: 
להעצים את חווית הלימוד ולעודד שיח רגשי בין המורה לתלמיד. 

במרחב הלמידה של מקצוע השפה, כאשר זהו חדר בו בדרך כלל מתקיימות שיחות אישיות, בצד אחד של הלוח יופיעו תמונת מדרגות תחת הכותרת: "לאיזה מדרגה הגעתי היום?", על כל מדרגה כתוב משפט כאשר המדרגה התחתונה מתחילה במשפט: "אני לא עושה את זה" ואילו במדרגה האחרונה כתוב המשפט: "עשיתי את זה", התלמיד יכול למקם את עצמו על אחת המדרגות ובכך להיעזר בהם על מנת להסביר את רגשותיו, תסכול, קושי, ושאיפתו לאיזה מדרגה הוא היה רוצה להגיע. בקיר נוסף ממוקם לוח גדול אשר במרכזו תופיע הכותרת: "כיצד אתה מרגיש היום?" ומסביב לכותרת יופיעו תמונות של פרצופים עם הבעות פנים כאשר מתחת לכל פרצוף תהיה כתובה הבעת הפנים שהפרצוף מייצג. וגם לוח זה מטרתו לסייע לתלמיד לתמלל את רגשותיו ותחושותיו באותו הרגע ובכך לפתח שיח רגשי בין המורה לתלמיד.

במרחב הלמידה של אנגלית ישנו לוח ובו יופיעו אותיות ה- ABC על פי סידרן כאשר בכל שורה תופיע אות גדולה, אות קטנה ואייקון תומך זיכרון מעולם הילדים אשר מתחיל באותה אות. לדוגמה: תומך זיכרון של האות F הינו סמל הפייסבוק, תומך זיכרון של האות M הינו סמל של רשת המזון מקדונלדס, ועוד. תלמידים אשר מתקשים בכתיבת האותיות והכרתן יכולים להיעזר בסמלים אשר הם מכירים מעולם האינטרנט.

במרחב הלמידה של מתמטיקה ישנם תמונות של חוקרים מתחום המתמטיקה על מנת להדגיש בפני התלמידים את ההיסטוריה של עולם המתמטיקה, לכל אחת מהם כתובה השקפת עולמו וזאת במטרה להעצים שיח בוגר עם התלמידים הבוגרים, למשל- תחת תמונתו של דקארט מופיע המשפט: "אני חושב משמע אני קיים", המורה והתלמידים יכולים לקיים דיון על משמעות משפט פילוסופי זה וכיצד המשפט מדבר אליהם, זאת במטרה להרחיב אופקים וללמוד על תחומים אשר אינם קשורים לאחת ממקצועות הלימוד. בנוסף בחדר זה ימוקם לוח המאה ולוח הכפל אשר יכולים לסייע לכיתות הנמוכות בזמן שיעור פרטני במתמטיקה.
במקביל, המורה לעיצוב בבית הספר יצייר על הקירות גינה עם פרחים וצמחים מטפסים כדי לתת לתלמידים את התחושה כי הם נכנסים לגן דמיוני עם אלמנטים שמראים צמיחה ושאיפה להגיע גבוה, צמחים ופרחים שצומחים אל השמיים, עם כמה אלמנטים של סיפורי אגדות, פיות, פרפרים, פרת משה רבינו ופרחים בגובה התקרה שמצוירים כאילו התלמיד פוסע מתחתיהם. מטרתם של ציורי הקיר הינם לתת לתלמיד את התחושה של יציאה ממסגרת הכיתה אל עולם דמיוני, נעים, רגוע אשר יהיה נעים לו ללמוד בו ויהיה לו שם את ההרגשה כי נוח לו וכי הוא מספיק בטוח להיפתח ולשוחח על רגשותיו.
בזמן שיעור פרטני כאשר התלמיד מגלה קושי או בזמן שיחה אישית בין המורה לתלמיד, כאשר לתלמיד קשה להסביר את רגשותיו, תחושותיו, קשייו, כיצד הוא רואה את עצמו, מה מצבו החברתי ועוד, בעזרת הלוחות המורים יכולים לעודד שיח רגשי ביניהם ובכך להעצים את הקשר שבין המורה לתלמיד, בניית דימוי עצמי חיובי אצל התלמיד והקניית חומר הלימוד בצורה ברורה.

תגובות