שם היזם: רות סגל, אילנה בכר
מוסד: חווה חקלאית, פתח-תקווה
גילאים: יסודי, על-יסודי
שנה: 2015
רקע:
התכנית "מבוססת פרויקט", למידה חוץ בית-ספרית, במקום המזמין להתחבר ולהבין יותר את הקשר אדם-אדמה-סביבה.
מטרות היוזמה:
שינוי תפיסת העולם לגבי הוראה-למידה,
פריצת דרך ויצירת למידה משמעותית הרלוונטית לחיי המורים והתלמידים תוך טיפוח
מוטיבציה לחדשנות, יצירתיות, דינמיות, תחרות, מודעות וגישה חיובית לסביבה משתנה.
דרכי
הפעולה (רב תחומיים)
בתחום החקלאות והסביבה - התלמידים יגדלו צמחים בשיטה האורגנית, יכירו
את תנאי הגידול ויתמודדו עם
בעיות הגנת הצומח (מחלות, מזיקים וכו') שעלולות לפגוע
בצמחים בשדה.
בתחום המדעים – התלמידים יחקרו צמחי מרפא ויערכו ניסויים יעקבו,
יתעדו תוצאות ויסיקו מסקנות.
בתחום התעשייה והכלכלה -התלמידים יתנהלו כחברה יזמית יכירו את תהליך
התיכון, יאתרו צרכים, יתמודדו
עם אתגרים כמו בדיקת כדאיות, קבלת החלטות, מציאת
פתרונות, פיתוח יכולות בעבודת צוות וכן יצירת
מוצרים ושיווקם.
בתחום הטכנולוגיה – התלמידים ישלבו מיומנויות מחשב, לוח חכם ומצגות
ישתמשו
במכשירים לעריכת ניסויים וציוד מעבדה לצורך הפקת שמנים אתריים והכנת תכשירים
קוסמטיים.
רפלקציה (הערכה מעצבת, מטה קוגניציה)
אוכלוסיית היעד: תלמידי
כיתות ו' מחוננים
ציר זמן – הטמעת היוזמה:
נובמבר – חשיפת תלמידים, הורים ומורים לתכנית כולל הרצאת חוקר, ממציא ויזם.
דצמבר – יזמות עסקית הלכה למעשה והקשר
לתכנית הלימודים – רציונל, מטרות, מהלך התכנית.
ינואר –מהי תעשייה במאה ה-21? והשפעתה
על איכות הסביבה ועל רמת החיים (ככל שרמת החיים עולה, הפגיעה באיכות הסביבה עולה).
פברואר- הכרת מבנה ארגוני של מפעל.
התלמידים ילמדו להתנהל כ"חברה יזמית" דרך תהליך התיכון. כמו
כן יתנסו
בין היתר בתכנון המוצרים בפיתוח אסטרטגיית שיווק , קביעת עלות המוצר, מועד מכירה.
שיווק.
סקר דעת קהל.
מרץ – גידול צמחי תבלין בושם ומרפא
תוך עריכת ניסויים.
אפריל- הכנת המוצרים.
מאי – שיווק המוצרים והכנת תיק עסקי
ורפלקציה.
צמחי מרפא מעולים גם בתור בשמים ארומטיים.
השבמחק