"מתחברים לשורשים" עם הקהילה האתיופית בפתח תקווה

שם המיזם: "מתחברים לשורשים" עם הקהילה האתיופית
שם היזם: ד"ר דיויד קדיש
מוסד: חווה חקלאית, פתח-תקווה
אוכלוסיית היעד: כלל תלמידי החווה, כיתות ב' – יב', כולל תלמידי החינוך המיוחד, אנשי ונשות הקהילה האתיופית בפתח תקווה
שנה: 2015



רקע:
אנו בחווה החקלאית פתח תקווה מאמינים, כי פעילות ערכית-חברתית- קהילתית היא המפתח להשתלבות בחברה, בקהילה ובעולם המשתנה של המאה העשרים ואחת. מתוך אמונה זו אנו בונים את תכניות הלימוד שלנו ופועלים לפיהן.
תכנית "מתחברים לשורשים" מתקיימת מזה שש שנים ובמסגרתה נשים וגברים בני הקהילה האתיופית מגיעים לחווה במהלך כל ימות השבוע לפעילות בנושאי חקלאות מסורתית, אומנות, בניה ואולפן ללימוד עברית.
במהלך הפעילות בשנה הראשונה התעוררה בקרב התלמידים סקרנות למעשיהם של המבוגרים בחווה, עלו שאלות ונוצר דיאלוג ספונטני. דינמיקה זו הובילה לקיום פעילויות יזומות משותפות בין צוות המורים, העובדים והתלמידים בחווה לבין בני הקהילה. בתחילה התרכזנו בעבודות חקלאיות ובלימוד הדדי  של שיטות עיבוד מסורתיות (על ידי האתיופים) ושיטות עיבוד מודרניות (על ידי צוות החווה) בתהליך של למידה דו כיוונית. בהמשך התרחבנו לפעילות בנושאי אומנות ובנייה מסורתית, וגם כאן תוך למידה הדדית בין התלמידים והמבוגרים. בהמשך, על מנת להעמיק את ההכרות עם החברים החדשים, פיתחנו תוכנית לימוד מודולרית בת שלושה מערכי שיעור, על התרבות והמסורת של יהודי אתיופיה, אותה לומדים התלמידים בחווה.

מטרות: העמקת ההכרות עם הקהילה האתיופית ותרבותה, הכרת הגידולים הייחודיים ודרכי העיבוד החקלאיות המסורתיות של האתיופים, הכרת המלאכות המסורתיות באומנות ובבניה. 

דרכי פעולה:
  1. הקניית ידע עיוני בכתה על ידי מערך שיעור מובנה.
  2. עבודת האדמה בשיטות מסורתיות מחד ובשיטות אגרוטכניות מתקדמות מאידך.
  3. גידול צמחים ייחודיים כגון טף וגומן להכנת מזונות מסורתיים כגון אינג'ארה ודאבו.
  4. הקמת בית אתיופי מסורתי - גוג'ו, חצר כפרית, כוורת, יצירת אומנות בכותנה וצמר, קליעה בחומרי טבע ועבודה בחימר.

      הקמת הבית האתיופי - גוג'ו
    פרויקט משותף לאנשי הקהילה בחווה, מוזיאון פתח תקווה לאומנות והמדרשה לאומנות בית ברל

תגובות