מרחבים פעילים בחצר




שם המיזם: מרחבים פעילים בחצר בית הספר
מוסד: אורנים, פתח-תקווה
גילאים: יסודי
שנה: 2014


"למד את ילדך במשחק ולא בכפייה" (אפלטון)
מטרות לימודיות:1.     חתירה להישגים גבוהים לכלל התלמידים, תוך מתן מענה דיפרנציאלי ע"י השבחת דרכי הוראה-למידה,              אשר תוביל את הלומד למיצוי עצמי כאדם שלם.2.     קידום כישורי למידה בראיה רב תחומית, תוך התמקדות בכישורי שפה, מתמטיקה, אנגלית וחינוך גופני,                באמצעות תרגול כיתתי אישי, לשם איזון פנימי של כל לומד.
3.     עידוד מוטבציה אישית שתטפח ותעניק תחושת מסוגלות.

מטרות תפקודיות עיקריות:
1.     חיזוק חגורת כתפיים.
2.     שיפור ותרגול המערכת הוסטיבולארית בדגש על שיווי משקל ושיפור הקשב.
3.     וויסות התחושה הטקטילית (מגעית)
4.     תרגול מעקבי עיניים ליעילות הקריאה והכתיבה.
5.     מענה לנינוחות ויכולת ישיבה בכיתה לאורך זמן.

מיקום: סביבה לימודית- כיתה, מרחבי השכבה ו"החצר האחורית" של בית הספר כמרחב למידה.

רציונל: היוזמה להקים מרחבים פעילים- מרכזים תפקודיים, היא ראשונה מסוגה, ומהווה מקור השראה, הנעה והנאה לתלמידים ולצוות המורים. יוזמה זו מתבססת על הגישה הנוירו-התפתחותית תפקודית, המחזקת מיומנויות וכישורים בסיסיים, עליהם מתפתחת יכולת למידה יעילה.

התפתחותו הנבנית של הילד מיום היוולדו ועד תקופת בגרותו, נעשית שלבים שלבים ומסתמכת על נתונים תורשתיים, סביבתיים, גירוים סנסומוטוריים וכן ע"י משחק ותנועה. במהלך תקופת ההתפתחות, יש לאפשר לילד הלומד את סביבתו, להתנסות במיומנויות בתחומים סנסומוטוריים שונים, לתת גירוי ומענה בהיבט הרגשי, הקוגניטבי, החברתי והשפתי. השימוש בתנועה ומשחק מהווים בסיס להתפתחות וללמידה יעילה, הן בתחום הקוגניטיבי והן בתחום המוטורי.

למידה מוטורית נרכשת ע"י פעולות חוזרות ומגוונות מאוד, ומביאה לידי אפשרויות פעולה בתבניות ובאוטומטיות המאוחסנות במוח, כזיכרון לטווח ארוך. בהסתמך עליהן, ניתן יהיה לפעול בתכנון מוטורי יעיל, בפעולות מוטוריות חדשית, גם ללא ניסוי וטעייה. תהליך למידה מוטורי-תנועתי טבעי, מוביל את האדם ליכולת פעולה יעילה, בתבניות אוטומטיות ובמיומנות טובה. למידה מוטורית נרכשת תוך כדי פעולה משולבת בין מערכתית בה מתרחשים תהליכי תכנון, ביצוע ובקרה. 





תגובות