בית ספר מתנדב

שם המיזם: בית ספר מתנדב
שם היזם: יעל דביר פרי
מוסד: עתידים שש שנתי ע"ש אלישיב, חולון
אוכלוסיית היעד: על-יסודי
שנה: 2015








המיזם:

תיכון שש שנתי עתידים מאמין כי הלמידה המשמעותית מתקיימת בתוך מרחב גלובלי במטרה לטפח בוגר עצמאי, אכפתי ואחראי ולהפוך את הבוגר למשכיל, ערכי ותורם לקהילה ולמדינה. בנוסף, אנו מאמינים כי תפקיד ביה"ס הינו לחשוף את התלמידים לעולם שבחוץ כמו גם לכוון למעורבות בקהילה סביב בית הספר. החלטנו למנף את זה השנה ולהביא לכך שהתלמידים יהיו גם במקום של נותנים בחזרה ולא רק מקבלים.
רוב אוכלוסיית לומדי ביה"ס לוקחת חלק במסגרת התנדבותית כלשהי – תלמידים למען תלמידים, מורים למען תלמידים ומתנדבים ובוגרים למען תלמידים ותלמידים למען הקהילה סביב בית הספר.

מתנדבים לטובת תלמידים: ביה"ס פתח את שעריו למתנדבים מתחומים שונים, כגון: חברת מייקרוסופט, עמותת "ניצוצות", יחידת המודיעין של צה"ל, מכללת אפקה, והאלוף במילואים דני רוטשילד שמגיע לביה"ס באופן קבוע אחת לשבוע ומסייע בהגשמת החלומות.


מורים למען תלמידים: מורים המתנדבים ללמד את התלמידים, במסגרת יום לימודים ארוך, לא בתחום הדעת שלהם לדוגמה מורה לאנגלית אימנה קבוצת בנות לכדורגל, מורה למתמטיקה אימן קבוצת כדורסל, מורה לאזרחות לימד סדנאות יוגה, מורה שלימדה סטיילינג, בישול ואפייה ועוד.


תלמידים למען תלמידים: שכבת ז שכבת ז' ערכו ועורכים מפגשים בגני ילדים בקרבת בית הספר לאורך כל שנת הלימודים. תלמידי שכבת ז' הפכו מהתלמידים "הכי קטנים" בתיכון לשעה קלה ל"הכי גדולים". הילדים מקבלים כלים איך לחנוך ואיך להוות מודל לחיקוי בעצמם. בעיקר הועצמו תלמידי כיתת החינוך המיוחד ותלמידים חלשים אקדמאית שחשו שגם להם יש מה לתרום. המפגשים הוקדשו כל פעם לנושא אחר: הכנת גינה לימודית, פעילות אוריינות, פעילות במתמטיקה, פורימון וכדומה.


שכבת ט' חונכת את כיתה ז'. מעשית, תלמידי כיתה ט' נפגשו אחת לשבוע עם תלמידי כיתה ז' בשעת חונכות אחת לשבוע, מובנית במערכת, לעזרה לימודית וחברתית. כל תלמיד קבל תלמיד לחניכה בהתאמה אישית לפי קשייו או חוזקותיו של זה. החונכות לוותה בתחזוקה לאורך השנה באמצעות שיעורי חינוך ושיחות אישיות כמו גם בפעילויות צ'ופר כגון פורימון, משחקי חברה וסדר ט"ו בשבט. במסגרת החונכות מורות מקצועיות, כמו למשל לשון וערבית, העידו שהתלמידים היו מוכנים יותר לשיעורים, התלמידים פתחו קשר אישי וחם והיו פונים לספר לחונך בבית הספר מעבר לפעילות המתוכננת ותלמידים דחויים שולבו בכיתות.


שכבת י' - במהלך חופשת הקיץ, קבוצת תלמידים עברה סדנה בחברת מייקרוסופט ולמדה פיתוח משחק ובהמשך העבירה את הידע לתלמידים מכיתה נמוכה יותר. המטרה היא "להעביר את זה הלאה" , כלומר התלמידים הבוגרים מלמדים את התלמידים הצעירים יותר את פיתוח מיומנות אקדמאית.


תלמידים למען הקהילה: שכבת ח' עובדת יחד עם הרשות העירונית, רשת קהילה ופנאי, בפרויקט נוע"ם – נוער מתנדב –

כמו גם פרויקט "האחר הוא אני" בה נחשפו תלמידי השכבה לעולמם של העיוורים ולקשיים שאתם הם מתמודדים, והתנדבו לטובת עמותת צמ"ד של עיוורים עם כלבי נחיה.

כעת החלה השכבה למפגשים שימשכו לתוך כיתה ט' עם ניצולי שואה מחולון ושמיעת סיפוריהם האישים ויצירת קשר חם ותומך בהם.


שכבת ט' - נפגשת עם מועדון הגימלאים בסבבית בית הספר אחת לחודש. הותיקים מגיעים לביה"ס לשיעורי היסטוריה, התלמידים מגיעים אליהם. מספר המשתתפים משני הצדדים הולך וגדל. עשינו סדר ט"ו בשבט משותף, טקס יום הזיכרון משותף, ספר יישוב משותף, פעילויות מתנ"ס משותפות.


שכבת י' – מתעדים את הסיפור של הנופלים עם עמות נפגעי פעולות איבה. המטרה היא להוציא למשפחות אלבום מתעד. היתה הכנה פדגוגית רבה בליווי יועצת, פסיכולוגית ועו"ס.


שכבות יא', יב' – רבים מקרב תלמידי השכבה לוקחים חלק בהדרכה, ממשיכים בהתנדבות במקומות ההשמה, אותם פגשו כשהיו בכיתה י' במסגרת מחוייבות אישיות.


היוזמה הוצגה לאחרונה בכנס חוזקות בחינוך המחוזי.


ניתן להתרשם מהפרויקטים, גם באתר הבית ספרי.


 חונכות סיום שנה תשעה



תגובות