גינה אקולוגית

שם המיזם: גינה אקולוגית 
שם היזם: דנה חדד
מוסד: יגאל אלון, גבעתיים
גילאים: יסודי
שנה: 2015





רקע:
למידה משמעותית היא למידה מתוך הנעה פנימית וסקרנות והינה מקורבת לעולמם של הילדים.

מתוך רציונל זה התחלנו את הפרויקט בשנת הלימודים שעברה ואנו ממשיכים ומגדילים את נפחו בשנת הלימודים הנוכחית.
אחד הנושאים הנלמדים במדעים בכיתה ג' הינו "צמחים". הקמת גינה אקולוגית אפשרה לנו לחקור, הלכה למעשה, את הנושא. במקום ללמוד על הצמחים, חקרו הילדים את הצמחים מן הראשית. הנבטנו, הקמנו ערוגות, הנחנו מערכת השקיה, שתלנו, זרענו זרעים, ועקבנו אחר צמיחת הצמחים.
במקביל, בקבוצות עבודה קטנות חקרנו גם חומר תאורטי על הצמחים ותנאי גידולם. בסוף השנה הייתה לנו גינת ירקות ופרחים פורחת ומניבה. 
השנה המשכנו את העבודה בגינה והעמקנו את הלמידה מבוססת הפרויקטים (PBL ), דרכה.

מטרות המיזם:
המטרות מתחלקות להיבטים הלימודיים, החברתיים והרגשיים.
מן ההיבט הלימודי: פיתוח יכולות לימוד אוטונומיות אצל התלמידים, עידוד יצירתיות ופתרון בעיות, פיתוח יכולות איתור מידע, יכולת לשפוט ולהעריך את איכות המידע והיכולת לעשות בו שימוש אינטליגנטי ואפקטיבי.
מן ההיבט החברתי: תחושת מסוגלות בהקמת פרויקט ייחודי, העצמת תחושת השייכות לבית הספר, פיתוח יכולת עבודת צוות.
מן ההיבט הרגשי: פרויקט כזה, המשלב למידה משמעותית ב"מגרש משחקים" שונה מן הכיתה נותן הזדמנות ליצירת זהות נוספת לילדים שונים, אפשרות להתבלט בתחומים נוספים. בדרך זו, ילדים שקשה לגייסם יכולים להפוך למובילי קבוצות ומנהיגים.

תגובות